TEMPORADA 1, EPISODIO 5

¿EN QUÉ CREEMOS CUANDO CREEMOS EN LA PUBLICIDAD?

Oct 28, 2020

Carl es un querido compañero de viaje que fue nuestro jefe y mentor durante nuestro tránsito por el mundo de la publicidad. Creativo multipremiado nacional e internacionalmente, Jones ha realizado varios experimentos e investigaciones en un ámbito donde conviven el arte y la reflexión sobre la sociedad y sus prácticas semióticas, simbólicas y estéticas. Siempre es divertido y valioso platicar con Carl, esta vez no fue la excepeción.

TEMPORADA 1, Episodio 5

¿En qué creemos cuando creemos en la publicidad?

Oct 28, 2020

Después de años de vivir en las entrañas de la industria de la publicidad y de recibir decenas de premios nacionales e internacionales, Carl Jones investiga, explora y reflexiona sobre la capacidad de la publicidad para ser un ejercicio más consciente y para tener un efecto benéfico en las sociedades de todo el mundo. Hablamos del racismo, el clasismo y la manera en la que históricamente la publicidad mexicana a perpetuado estereotipos por medio de la noción de «publicidad aspiracional».

¿Cómo se manifiesta el carácter colonizador de la publicidad y las tecnologías de la comunicación? 

Artista, académico e investigador, Carl W. Jones es un creativo publicitario multipremiado con más de 25 años de carrera y una relación muy cercana con México, su cultura y sobre todo con su publicidad. En sus propias palabras:

«Awarded international creative director and mentor of all that’s great about advertising/academia/art. Hago cosas entre México, Toronto, Londres #decolonization»

Carl W. Jones

Interrogating Democracy in the Digital Gaze

Carl W. Jones

Abstract

I first started to explore the digital gaze in late 2014 through a video project that later expanded into 7 x 2D large photographic images in 2019. This Multi-Piece Portfolio project explores the digital gaze, questions the democracy of Google, and investigates the type of visual registry provided, by asking: Is the digital gaze a Caucasian heterosexual male gaze? Christopher Frayling claims that ‘research through art and design’ is one of three research methods that artists could select in order to perform academic research. I, however, reverse the name of the method from ‘research through art’ to ‘art through research’. Performed in two phases, the first phase of the Digital Gaze project is academic research that is followed by phase two – the artistic expression informed by the first phase, hence the term ‘Art through Research’.

EL Crayolas

Carl W. Jones

El Crayolas Project

The contemporary art exploration called the ‘El Crayolas project’ is an example of how I create content and succeed  in disseminating it through the mass media. This is a ‘myth’ designed to challenge the public’s perception of media communication and ethics. El Crayolas was broadcast on MTVTelevisaUnivision USA, and covered in major newspapers &  magazines in Mexico and the Americas. The ‘content‘ generated millions of dollars in earned media coverage for the fictitious brand El Crayolas. 
Next exhibit is at in Oaxaca & Tijuana, as part of the show  ‘Racisim in Mexico’,  starting in late 2020 and 2021.

Academic papers written around El Crayolas Project include the following: «Semiotics and Visual Communication III: Cultures of Branding“ by Cambridge Scholars in UK.
For more info click here: https://tinyurl.com/w7qkf5d

MÁS TEXTOS

0 comentarios